koude voeten tips

Koude voeten en tenen zijn hele gebruikelijk en komen bij veel mensen voor. Bijvoorbeeld als u het koud heeft of met blote voeten op een (koude) ondergrond staat. En wat dacht u na een wandeling of schaatstocht op een koude winterdag? Maar, mogelijk bent u één van die personen die altijd koude voeten heeft. Ook in de zomer als het niet koud. Wat zijn nu oorzaken van koude tenen en voeten? En hoe kunt u het behandelen? Met andere woorden wat is een koude voeten oplossing? Goessens podologie vertelt u er graag meer over.

Wat is een koude voeten oorzaak?

Over het algemeen geldt in veel gevallen dat een gebrek aan bescherming de oorzaak is van koude tenen en voeten. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de persoon, de een is namelijk gevoeliger voor lagere temperaturen dan de ander. En wist u dat ook de gevoeligheid van haarvaatjes een rol speelt? Deze sluiten zich bij kou en zorgen dat er geen bloed kan doorstromen. Hierdoor wordt de huid ook kouder.

Verminderde doorbloeding

Aan een slechtere doorbloeding kunnen meerdere oorzaken ten grondslag liggen. Zo kan een aandoening, zoals stress of hartproblemen, voor een mindere doorbloeding zorgen. Ook roken zorgt voor een slechte bloedsomloop, het veroorzaakt namelijk vaatvernauwing. Op lange termijn kan het ervoor zorgen dat het hart het bloed in uw lichaam minder goed kan rondpompen, wat een koude voeten oorzaak kan zijn.

Benamingen voor koude voeten oorzaak

Koude voeten kunnen verschillende oorzaken hebben. En de benamingen zijn dan ook divers. Graag zetten we een aantal veelvoorkomende vormen van koude tenen en voeten op een rij. Vaak gaan deze allemaal gepaard met pijn en verkleuringen van de huid.

Pernionis: Wintertenen en wintervoeten

Deze vorm van koude voeten komt eigenlijk vaak voor als het ook daadwerkelijk koud is. De haarvaatjes gaan in dit geval maximaal openstaan om de bloedstroom te bevorderen die wordt verhinderd door dieper gelegen bloedvaatjes die te lang gesloten blijven. Dit kan zorgen voor kleine wondjes die pijn doen en een tintelend of gloeiend gevoel geven.

Fenomeen van Raynaud

In dit geval is een vaataandoening de oorzaak van koude voeten en tenen. Dit fenomeen zorgt namelijk dat de bloedtoevoer naar de tenen stopt of verminderd doordat de bloedvaten tijdelijk verkrampen. Met als gevolg gevoelloze of verkleurde tenen. Ook ziet u vaak dat de tenen gedeeltelijk of geheel wit kleuren. Het fenomeen van Raynaud hoeft trouwens niet in alle tenen voor te komen. Het kan ook zijn dat slechts enkele dit hebben. De symptomen kunnen verergeren bij onder meer stress of heftige emoties.

koude voeten

Diabetes: koude voeten oorzaak?

Diabetes kan een koude voeten oorzaak zijn. Het zorgt namelijk voor een verminderde bloedsomloop, wat koude tenen en voeten ten gevolg kan hebben. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat uw voeten ook daadwerkelijk koud aanvoelen. Bij diabetes kan het gevoel in uw voeten anders worden, waardoor het lijkt of uw koude voeten heeft, terwijl ze gewoon warm zijn. Deze andere beleving kan komen door een verminderd gevoel in uw voeten.

Vaatlijden

Een slechte doorbloeding als koude voeten oorzaak kan komen doordat de aderen niet goed functioneren of vernauwd zijn. Hierdoor stroomt er onvoldoende bloed naar uw voeten. Er zijn verschillende soorten vaatlijden. Zo kan aderverkalking zorgen voor een vernauwing van de slagader. Vaak zijn deze klachten trouwens goed te behandelen.

Wat is een koude voeten oplossing?

We delen graag een aantal koude voeten tips.

1. Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om uw voeten goed tegen kou te beschermen. Hiervoor kunt u gebruik maken van dikke sokken en goed schoeisel.
  2. Is uw koude voeten oorzaak echter fysiek door bijvoorbeeld een ziekte? Dan zullen warme sokken waarschijnlijk weinig uitmaken. In dit geval kunt u bijvoorbeeld denken aan een massage van de voeten om de doorbloeding te stimuleren. Of aan het dragen van compressiekousen die ook de doorbloeding kunnen verbeteren.
  3. Om uw voeten op te warmen kunt u bijvoorbeeld een kruik gebruiken. Leg die echter op uw onderrug. Zo verbetert u de bloedsomloop wat helpt bij koude voeten.
  4. Een andere manier om een goede bloedsomloop te bevorderen is om regelmatig een stukje te lopen. Probeer niet langer dan 30 minuten achter elkaar stil te zitten, maar regelmatig te bewegen.
  5. Drink niet teveel dranken met cafeïne zoals koffie. Cafeïne zorgt er namelijk voor dat bloedvaten zich gaan vernauwen. Als koude voeten oplossing kunt u dus ook een proberen om decaf koffie te drinken.

U kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen. Wij kijken graag met u wat een mogelijke koude voeten oorzaak is uw situatie en welke tips we kunnen geven als koude voeten oplossing. Vanuit onze diverse locaties door het land, helpen we u graag verder.

Mariaheide | Den Bosch | Almere